LE BOURGEOIS GENTILHOMME

Vintage_Bourgeois_titel_LRIn maart ging bij Theater Trac een klassieker in première: Molières Le Bourgeois gentilhomme (Burgeredelman). De voorstellingsreeks in maart werd echter door griep geplaagd. Twee van de zes voorstellingen konden niet doorgaan wegens ziekte van de acteurs. Daarom besliste TRAC om de voorstelling te hernemen tijdens de komende Gentse Feesten 2016. Op woensdag 20 en vrijdag 22 juli zal de voorstelling te zien zijn in de balkonzaal van Tinnenpot. Reservatie via info@tinnenpot.be, telefonisch via 09 225 18 60 of online via Uitbureau.

De welgestelde burger Jourdain wil opklimmen tot de adel. Daarvoor neemt hij lessen in de kunsten, de filosofie en de wapenkunde. Die lessen kunnen echter niet verdoezelen dat hij zich beter tot zijn stand zou beperken. Zijn hoogmoedsdrang zorgt ervoor dat hij de waarheid over zijn gezin uit het oog verliest. Tot zijn toekomstige schoonzoon (niet van adel trouwens) hem een fantasiekoekje van eigen deeg geeft….

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Na Koken met Elvis (2010) en Alice in wond wond wonderland (2013) is dit de derde regie van Monique Janssen bij Trac. “De groep probeert zoveel mogelijk met professionele regisseurs te werken. Ik ben zelf dramadocente en werk bij LARF in Gent. De Trac ploeg wil echt wel uitgedaagd worden en in de repetities hecht ik er dan ook veel belang aan om elke acteur uit te dagen in zijn of haar rol” aldus Monique Janssen. “Wat mij boeit bij Trac is dat ze ook als gezelschap proberen de uitdagingen niet uit de weg te gaan. TRAC bestaat uit een kleine kern en houdt er van om mensen met minder ervaring ook een kans te geven. Zo zijn er ook in deze productie drie acteurs die voor het eerst meespelen. Trac maakte in het verleden eigen voorstellingen (‘Fragile’, ‘Van vlees en boek’, ‘Maankruimels’,…), bracht dramatische stukken, kindervoorstellingen en had nu (net als ikzelf) zin in een klucht. Maar toch eentje die vandaag ook nog enige relevantie heeft. En dat vonden we in Le Bourgeois Gentilhomme.”

Le Bourgeois Gentilhomme dateert uit 1670. Het is geschreven aan het hof van Lodewijk XIV, door Molière met muziek van Jean-Baptiste Lully. Het origineel is een groot spektakelstuk met zang, dans, muziek en spel. In de bewerking probeerde regisseur Monique Janssen de tekst zoveel mogelijk te respecteren. “De tekst is nu nog altijd geestig en ‘to the point’. De vertaling naar de actualiteit heb ik vooral gezocht in de kostuums en muziek: vooral Franse chansons en één origineel stuk van Lully dat  bewerkt is. Dat geeft soms een wat vervreemdend effect maar dat past bij de zotheid die het stuk al in zich draagt.”

Theater TRAC promoveerde met deze voorstelling naar 1e categorie in het Provinciaal Klasseringstornooi 2015-2016 van de Provincie Oost-Vlaanderen. (lees meer)

Le Bourgeois Gentilhomme
van: Molière
regie: Monique Janssen
kostuumontwerp: Marrigjes Spoelstra, Anny Stevens
met: Cleonice Bauwens, Ingrid De Bie, Sofie De Mol, Wim De Witte, Angelique Hoste, Anthony Van Caeneghem, Patrick Van Rijsselberghe & Simon Wullens
foto’s: Jerroen Willems
muziek: Robin Cuvelier naar Jean-Baptiste Lully

 

HET NIEUWSBLAD 15/03/2016:
Theater Trac flirt met Franse chanson in Molièrestuk

Afgelopen weekend ging de door griep geteisterde cast van het Gentse Theater Trac in première met ‘Le Bourgeois Gentilhomme’. Een komische voorstelling over een man die boven zijn stand wil leven. Geen theatertekst die het spreekwoord ‘Na de hoogmoed komt de val’ zo levendig verbeeldt als ‘Le Bourgeois Gentilhomme’ van Molière. Monique Janssen herwerkte de komedie voor het Gentse amateurtheatergezelschap Trac. Wim De Witte – in het dagelijkse leven programmator bij Film Fest Gent- neemt de hoofdrol van meneer Jourdain op zich.

Al van bij het begin wordt het publiek meegesleurd in de lachwekkende naïviteit van zijn hoogmoedig personage. Op de tonen van ‘Pour un flirt’ van Michel Delpech laat de heer Jourdain zich op zijn wenken bedienen. Alle personages helpen hem in zijn gouden kostuum, waar enkel zijn meid Nicole (rol voor De Wittes eega Sofie De Mol) de belachelijkheid van lijkt in te zien.

Jourdain wil zichzelf muzikaal en intellectueel vormen omdat hij ‘zo verschrikkelijk graag geleerd wil zijn’, maar het mag al snel duidelijk zijn dat hij er maar weinig van bakt. In de scène waarin Jourdain van zijn filosofieleraar (rol voor Simon Wullens) leert dat hij al meer dan veertig jaar proza spreekt zonder het te weten, legt De Witte hetzelfde soort verstomde verbazing aan de dag als iemand die door een stom toeval op een achtste wereldwonder in zijn moestuin is gestoten. Lachen geblazen.

De springplank op scène waarop de personages stuk voor stuk hun entree maken, vergroot die joligheid alleen nog maar. Van het opschrift op De Wittes marcelleke ‘I love jumping’ is geen woord gelogen. ‘Le Bourgeois Gentilhomme’ is geen geëngageerd of meerlagig repertoirestuk, en het verhaal blijft, ondanks de veelheid aan personages simpel en voorspelbaar, maar als komedie waar het spel- en verkleedplezier (en in het geval van actrice Ingrid De Bie ook de liefde voor authentieke Gentse taalvariatie) van afspat, kan deze voorstelling tellen. Deze ‘Bourgeois Gentilhomme’ is het folieke waarvoor je maar wat graag een petit tour richting Gentbrugge onderneemt. Faites n’importe quoi, maar weet dat je van een kaartje voor dit stuk hoe dan ook geen spijt zal krijgen.

Door Magali Degrande